Er det dårlig markedsføring?

En tv reklame indeholdende en skuespiller der overspiller sin rolle, har et tvivlsomt plot, eller i det hele taget bare er himmelråbende tær-krummende dårligt,  er en tendens der i stigende grad ses når der skal reklameres i kaffepausen i dit yndlingsprogram. Men har en dårlig reklame en dårlig reklameværdi eller er der en pointe med dårlig markedsføring?

 Der findes i dag mange eksempler på TV reklamer som mange seere (læs: forbrugere) vil betegne som dårlige eller direkte uintelligente, men spørgsmålet er om det i virkeligheden har den ønskede effekt? For at vi kan være på samme side i bogen har jeg fundet et par eksempler:

 Lars Bom og Onfone

Se filmen her >> Onfone Lars Bom reklamefilm – Kullen klatrefilm

Karen og Visitdanmark

Se filmen her >> Karen – Visitdanmark

Cillit bang

Se filmen her >> Cillit BANG

Hvilke bagtanker er der når der skal producers en reklamefilm til markedsføring?

Pointen med at lave en reklamefilm er selvfølgelig at virksomheden vil skabe noget opmærksomhed omkring deres koncept, produkt eller noget helt tredje. For at budskabet sælges på den bedst mulige måde skal der være en gennemtænkt historie eller en situation som forbrugeren kan sætte sig ind i.

En reklame skal skabe noget opmærksomhed hos forbrugeren som gør at de forbinder virksomheden med noget helt bestemt. For at holde os til de eksempler jeg allerede har givet forsøger Onfone at henvende sig til den forbruger der vil have et fast produkt til en fast pris og ikke ellers ønsker at bruge sin tid på at sætte sig ind i opkaldsafgifter, minutpriser og ikke mindst indviklede betingelser og dårlig kundeservice. Derfor er udgangspunktet for Onfone at vise forbrugeren at de trygt kan vælge dem som udbyder.  Vi ser Lars Bom hænge i et reb fra en klippevæg, eller bare placeret et tilfældigt sted i den grønne danske natur og lige meget hvad kan han altid få besvaret sine spørgsmål. Når vi ser en sød kundeservice medarbejder der besvarer Hr. Bums spørgsmål smilende og på et sprog som alle kan forstå føler seeren en tryghed og en vished om at  nu behøver de aldrig bekymre sig om dårlig service mere. Onfone opfylder altså et behov hos forbrugeren og det er ofte det budskab en reklamefilm skal have.

Derudover har en dårligt lavet reklamefilm den effekt, at det skaber opmærksomhed omkring virksomheden og som det gamle udtryk siger: Hellere dårlig omtale, end slet ingen omtale. Den omtale der skabes kan have samme publicity effekt som en video fra youtube, et udsagn fra en kendt person eller en sjov applikation på Facebook og brede sig som en steppebrand. Hvem har f.eks. aldrig fået tilsendt i video eller artikel som ender med at være noget alle snakker om? Nej vel?

Denne effekt har Onfones reklamer med Lars Bum vist sig at have, da utrolig mange har kommenteret hvor forfærdelig dårlig en reklame det er, men så kan du stille dig selv et ganske simpelt spørgsmål: ville du kunne huske Onfone hvis du ikke havde set og snakket med andre om reklamen?….. Det tænkte jeg nok 🙂

I rest My case…

Dejligt du gad læse med, jeg er allerede i fuld gang med at skrive flere indlæg 🙂

Rigtig god dag

 

Thomas Holst Frederiksen 

 —— Tholst.dk——–

Tagged with →  
Share →

3 Responses to Anderledes markedsføring

  1. Hej Thomas,
    God artikel, dejlig letlæselig og meget informativ.
    Du har helt ret i, at tv-reklamerne har stor effekt for virksomhedernes markedsføring, man kan bare tage onfone, er det 140.000 tilmeldte abonnements de har nu? (Kan ikke huske tallet, men det er i hvert fald mange)

    – Som sagt, god artikel, keep up the good work! (y)

    Mvh. Christian fra http://www.blogtips.dk

  2. Tholst siger:

    Hej Christian,

    Tak for de rosende ord, det er dejligt når andre deler ens interesser!

    Pointen med min blog generelt er netop at levere nogle spændende informative tekster, men skrevet i et sprog hvor alle kan være med. Det håber jeg selvfølgelig man kan se i mine artikler, men hvis du eller andre er af en anden mening er jeg meget modtagelig over for kritik 🙂

    Jeg vil gerne nå til et punkt hvor jeg kan levere noget brugbar information til mine læsere, som er let forståelige og skrevet med et glimt i øjet. En tekst der kan give dig et smil på læben giver med garanti også mere opmærksomhed i visse målgrupper.
    En ny markedsføringsstrategi? Ja det er da i hvert fald med til at styrke dit brand og så giver det glade kunder med smil på læben der læser teksten med en glad og positiv energi 🙂

    Det skal selvfølgelig understreges at det ikke er alle der kan drage fordel at den måde at skrive tekster på. For det ville jo nok se lidt underligt ud hvis en direktør for en milliardvirksomhed sendte en pressemeddelelse ud der startede med en vittighed?.. njaa, måske en anelse….

    Nå men det var lidt et sidespor, men man må jo følge strømmen når man bliver inspireret 🙂

    Endnu engang tak til Christian for indlægget, hav en fantastisk dag, og kik snart forbi igen. Der sker hele tide noget nyt på Tholst.dk!
    Mvh Thomas Holst Frederiksen

  3. Kenneth Larsen siger:

    Hej Thomas..

    Lang tid siden, fed hjemmeside du har banket op her 🙂

    Meeeeeeeen, er det god markedsføring vis de laver de udgiver dårlige reklammer igen om 1-2 år når de skal bruge penge på at holde på deres nuværende markedsandel? Og du behøves ikke at svare, for det var et retorisk spørgsmål, og svaret er NEJ! det er kun i en opstarts proces, eller i en proces hvor du vil skabe fokus på et nyt salgsområde at det kan have en positiv effekt at lave en elendig reklamme? ser du måske nogensinde firmaer som Coca Cola, Mc D, Mærsk eller et lignende selskab lave den slags reklammer? og de har da om nogen et sindsygt reklamme budget..

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.