Mister du motivationen til at føre din idé ud i livet?

Processen fra ide til handling er i sig selv en svær proces for nogle og noget som rigtig mange kæmper med før eller siden, men hvad kan man selv gøre for at denne proces ikke skal stå i vejen for din mulighed for at få succes?

I bund og grund så handler det om at gøre ord til handling, gøre teori til virkelighed og gøre alvor af den ide du måtte gå med.

Det der sker for mange er at man går i står når grund ideen er på plads og man skal til at gøre noget aktivt for at føre det ud i livet.

Det handler om en motivations blokade hvor vi underbevist demotiveres at de eventuelle udfordringer der er risiko for at vi måtte møde på vejen, sammen med de tanker vi selv har omkring projektet:

  • Er min ide nu god nok og er den holdbar?
  • Der er sikkert andre der kan lave det meget bedre end mig!
  • Jeg har aldrig prøvet det før, så det er sikkert rigtig svært!

Tankerne fungerer som en forsvars mekaniske der automatisk slår til når vi stilles overfor nye udfordringer.
Men hvad gør vi så for at komme over denne blokade?

Jo, først og fremmest handler det om at have gennemarbejdet sin ide og undersøgt eventuelle risici ved at føre det ud i verden. Det giver jo næsten sig selv 🙂

Dernæst er det et spørgsmål om at have et positivt ”mindset”. Med det mener jeg at du skal være positiv og ikke mindst tro på dig selv og din ide.
Jeg vil blandt andet anbefale dig at se nærmere på en fyr ved navn Anthony Robbins. Han er blandt andet forfatter, coach og ikke mindst motivationstræner.

Her er en mand der kan give en peptalk og give dig en ny opfattelse af det at skabe noget og tro på sine egne evner.

Jeg håber du er blevet inspireret og du har fået lidt fornyet energi til at komme videre og få gjort noget aktivt for dit projekt!

Tak fordi du læste med og held og lykke med at få ført dine ideer ud i livet!

Thomas holst Frederiksen

Share →

One Response to Motivation, fra ide til handling

  1. Claus siger:

    Er helt enig i at motivation i høj grad handler om at holde et positivt mindset, at holde fokus ved de positive aspekter af den idé man går og arbejder med. Og jeg synes bestemt at Tony Robbins er et rigtig godt sted at starte hvis man vil søge lidt indre motivation. Hans teorier er meget håndgribelige for almindelige mennesker. Han bruger en teknik som jeg selv er stor fan af, det er en meget simpel øvelse som udføres med en blyant og et stykke papir. Prøv engang at tænke på din idé og skriv ned (det er meget afgørende for effekten at man faktisk tager det seriøst og skriver det ned på papiret og ikke bare holder det i hovedet) hvad er det absolut værste der kan ske i dit liv hvis du vælger at udføre din idé. Skriv derefter en liste med hvad det absolut bedste der kan ske i dit liv hvis du vælger at udføre din idé. Derefter kan man læse sine to stykker papir igennem og opveje hvor vidt det er værd at investere den nødvendige tid i den. Man kan eventuelt udvide teknikken med et 5-års perspektiv.

    Et andet emne som er meget omtalt i kategorien motivationsteori i et coachingperspektiv er det element som omtales som commitment. At man fuldt ud committer til det projekt man ønsker at udføre. Personligt får jeg den bedste motivation ved at danne nye vaner. Vaner fungerer som tyngdekraft og det er derfor vigtigt at man er committet til at indføre en ny vane. Hvis du det sidste år har brugt hver aften på at sidde og se dårlige serier i TV så er det blevet en vane for dig. Det er en komfortzone hvor du er tilpas, et sted hvor du kan håndtere din virkelighed, hvor alt ikke vælter sammen. Derfor trækker denne vane i dig som tyngdekræften trækker dig mod jorden. Der skal derfor gøres en seriøs indsats for at bryde disse vaner, og mit bedste forslag til det er, at beslutte sig for HVER dag at bruge x antal minutter om dagen (min. 60 minutter efter min mening) på at arbejde med denne idé og gøre det uden undtagelser i minimum 30 dage. Efter de første stykke tid vil du sikkert være tilbøjelig til at overveje at droppe det og i stedet sætte dig i sofaen og se de serier du plejer, men der er her at det er vigtigt du holder dig selv i nakken og bruger den tid du har lovet dig selv du vil bruge på projektet. Efter et vis stykke tid vil dette blive en vane og i stedet for at du føler dig draget af noget andet, så vil du opleve følelsen af at være draget mod at arbejde med din idé, tyngdekræften har altså vendt sig.

    En rigtigt god bog til at få styr på tingende er The 7 Habits of Highly Effective People af forfatteren Stephen Covey.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.